Kymmenen päivän risteilymme Etelämantereelle alkaa Ushuaiasta, Argentiinan Tulimaasta ja risteilemme Etelämantereen niemimaan ja sen lähisaarien kätköissä. Tutustumme luontoon, eläimistöön ja ainutlaatuisiin maisemiin sekä mahdollisesti myös yksinäisten tutkimusasemien elämään.
Etelämantereen risteily - ainutlaatuinen kokemus
Tämä risteily ei tällä hetkellä ole ohjelmistossamme. Katso muut luontomatkamme täältä!
Etelämantereen risteilyllä tutustumme jään valtakunnan pingviineihin ja hylkeisiin, upeisiin maisemiin jäävuorten keskellä sekä Drakensalmen lukuisiin merilintuihin. Asiantuntijoiden luennot laivalla täydentävät kumiveneretkien antia.
Risteily Etelämantereella Hondius-laivalla on kokemuksena aivan omaa luokkaansa. Kaikki on suunniteltu optimaalisesti kaukaiseen mantereeseen tutustumista ajatellen. Lisäbonuksena aistimme matkalla myös Buenos Airesin ja Ushuaian tunnelmia valmistautuessamme ainutlaatuiseen Etelämantereen-risteilyyn.
Matkalla Etelämantereelle näet sitä harvinaista koskemattomuutta, mitä planeetaltamme parhaimmillaan vielä löytyy. Tammi-helmikuu on paras ajankohta risteilyyn Etelämantereella. Tuolloin on loppukesä, jolloin sää- ja jääolosuhteet ovat suotuisat tutkimusmatkaa ajatellen ja eläinmaailma runsaimmillaan.
Etelämantereen olot ja elämä tulevat risteilyn aikana meille tutuiksi samalla kun laivamme toimii turvallisen kotoisena tukikohtanamme. Matkan tietopuolista antia lisäävät asiantuntijoiden luennot. Retkiä ja rantautumisia varten laivalla on tukevarakenteisia kumiveneitä. Pyrimme hyödyntämään niitä risteilyn aikana mahdollisimman paljon. Laivan miehistö ja oppaat tuntevat paikalliset olosuhteet ja tietävät, mitä milloinkin voidaan tehdä. Turvallisuudesta ei kuitenkaan tingitä.
Päivät Antarktiksella eivät ole koskaan toistensa kaltaisia. Jokainen matkapäivä on unohtumaton kokemus täynnä yllätyksiä
Risteilemme vuonna 2019 valmistuneella m/v Hondius-laivalla. Se kuuluu Polar Class 6 -jääluokkaan (1A-Super), joten Hondius soveltuu erinomaisesti tutkimusmatkatyyppiseen risteilykäyttöön napa-alueiden vesillä. Vakaajat vähentävät keinumista kovan merenkäynnin aikana. Meillä on käytössä kahden hengen hytit, joissa on kaksi erillistä vuodetta, iso ikkuna sekä oma suihku ja WC. Yleiset tilat ovat mukavan käytännölliset ja laivalla on luentokäyttöön soveltuvat tilat. Matkustajia mahtuu laivalle enimmillään noin 170. Kumiveneisiin siirtyminen käy nopeasti ja joustavasti kahdelta suojaiselta laiturilta, jolloin luonnossa retkeilemiseen jää paljon aikaa ja ehdimme pysähtyä monissa paikoissa. Matkustajien hyvinvoinnista huolehtii noin 70 hengen miehistö ja henkilökunta. Laivalla on ruokasali, baari, pieni kirjasto ja lääkäriasema
Aluksen kannelta ja komentosillalta voit seurata Etelämantereen maisemia
Matkaohjelma
A=aamiainen, L=lounas, P=päivällinen, TH=täysihoito (Risteilyllä täysihoito, maissa puolihoito)
Kaikki hotellitähditykset perustuvat paikallisiin luokituksiin.
Matka ei tällä hetkellä ole ohjelmistossamme. Alla oleva ohjelma on aiemmin tehdyn Etelämantereen risteilyn ohjelma.
1. päivä, keskiviikko 17.1. Lähtö Helsingistä (KLM) klo 13.55 Amsterdamin kautta (KLM) Buenos Airesiin.
2. päivä, torstai 18.1. Saavumme Buenos Airesiin klo 6.55. Saamme huoneet käyttöön jo heti aamusta kaupungin ydinkeskustassa sijaitsevasta ensimmäisen luokan Loi Suites Recoleta -hotellista (★★★★★), jossa majoitumme 2 yötä.
Tutustumme kaupungin nähtävyyksiin noin viiden tunnin kiertoajelulla. Kaupungin eurooppalaistyyliset leveät kadut sekä vehreät puistot henkivät vauraudesta ja loisteliaasta menneisyydestä. Käymme mm. Plaza de Mayo -aukiolla, La Bocan satamakortteleissa ja Recoletan monumentaalisella hautausmaalla. Päivällisen syömme tyypillisessä parrilla-ravintolassa. (A, P)
3. päivä, perjantai 19.1. Aamupäivällä käymme kaupungin ulkopuolella Tigren pikkukaupungissa. Paranájoen suistoon kasvanut idyllinen yhteisö on pääkaupunkilaisten suosiossa erityisesti kesäviikonloppuina. Mahonkiset vesibussit kuljettavat uteliaita vierailijoita kapeissa kanavissa kesämökeiltä nousevien grillisavujen lomassa. Näemme idyllisen Tigren vesibussiajelulla, ennen kuin palaamme takaisin Buenos Airesiin. Iltapäivällä on vapaa-aikaa.
Illalla tunnelmoimme San Telmon kaupunginosassa tangon tahdeista nauttien. Ennen sitä syömme päivällisen. (A, P)
4. päivä, lauantai 20.1. Lennämme Amerikan mantereen eteläkärkeen Tulimaan Ushuaiaan, jossa majoitumme 2 yöksi kaupungin ulkopuolelle ensimmäisen luokan Los Cauquenes -hotelliin (★★★★★). (A, P)
5. päivä, sunnuntai 21.1. Teemme puolipäiväretken Tierra del Fuegon kansallispuistoon, jossa niityt ja pyökkimetsät vuorottelevat eteläisten Andien maisemassa. Kansallispuisto on monien lintulajien koti. Siellä viihtyvät myös kettu, kanadanmajava ja laamansukuinen guanako. Retken lopuksi syömme lounaan. (A, L)
6.–15. päivä, ma 22.1. - ke 31.1. Siirrymme laivaan maanantai-iltapäivällä. Hotelliaamiaisen jälkeen seuraava ateria on päivällinen laivalla. Navigoimme Beaglen kanaalia pitkin kohti Draken salmea. Salmen ylitys kestää pari päivää ja merenkäynti on usein voimakasta, olemmehan legendaarisen Kap Hornin vesillä. Etelämpänä Antarktiksen kylmät vedet kohtaavat Atlantin lämpimämmät merivirrat ns. konvergenssialueella. Näissä ravinteikkaissa vesissä viihtyvät useat merilintulajit, kuten jättiläis-, harmaapää-, mustakulma- ja etelännokialbatrossit, kapinmyrskyliitäjät, etelänmyrskylinnut, etelänkeijut, siniliitäjät sekä jäämyrskyliitäjät. Lähestyessämme Eteläisiä Shetlandsaaria näemme todennäköisesti ensimmäiset jäävuoret.
Jokainen uusi päivä tuo meille unohtumattomia ja yllättäviä kokemuksia: milloin seuraamme massiivisten valaiden liikehdintää, milloin teemme tuttavuutta sulavaliikkeisten hylkeiden tai pelottomien ja arvokkaasti askeltavien pingviinien kanssa, milloin vain nautimme alueen kauneudesta ja ihailemme luonnon kykyä ylläpitää elämää äärimmäisissä olosuhteissa. Risteilyn täysihoito alkaa lähtöpäivän päivällisestä ja päättyy tulopäivän aamiaiseen. (1xA, 1xP, 9xTH)
Risteilyreitin ja vierailukohteiden valintaan vaikuttavat aina sää- ja jääolosuhteet, joten reittikuvaus on ainoastaan viitteellinen. Lopullisen matkaohjelman päättää tutkimusretken johtaja yhdessä kapteenin kanssa risteilyn aikana. Tyypillinen risteilyohjelma saattaa olla esimerkiksi alla olevan kuvauksen kaltainen.
Rantaudumme kumiveneillä Deceptionsaaren Baily Headiin. Tuhansien myssypingviinien Deception on suuri tulivuoren kraatteri, joka yhdeltä sivultansa avautuu merelle ja muodostaa laivoille luonnollisen suojasataman. Saaren erikoisuuksia ovat kuumat lähteet ja vanha, aikoja sitten hylätty valasasema. Sen rauniot tarjoavat suojaa pesiville etelänkeijuille ja aallonpolkijoille.
Ornesaarilla näemme toisen suuren myssypingviiniyhdyskunnan. Jatkamme vuoristoisen Antarktiksen niemimaan ja Dancosaaren välissä sijaitsevalle pienelle Cuvervillesaarelle, jonka vakioasukkaita ovat valkokulmapingviinit ja kihut. Paradise Bayn jyrkkärinteisissä vuonoissa on yleensä lukemattomia jäävuoria. Sääolosuhteiden salliessa käymme katsomassa niitä lähemmin kumiveneillä. Hyvällä onnella saatamme nähdä myös valaita.
Laivamme navigoi Lemairen kanaalin kautta Petermannsaarelle, jossa tutustumme jääpingviineihin ja etelänmerimetsoihin. Etelämantereen kuudesta hyljelajista suurin on jopa muutaman tonnin painoiseksi kasvava etelänisohylje (ent. etelänmerinorsu). Niihin tutustumme Pleneausaarella. Tällä alueella on tehty myös ryhä-, lahti- ja sillivalashavaintoja. Jatkaessamme kohti pohjoista Neumayerin- ja Gerlachensalmien kauniiden maisemien kautta saatamme tavata leopardi- ja rapuhylkeitä.
Half Moon -saari on kaunis, tuliperäinen saari, jonka vakioasukkaita ovat lukuisat pingviinit, merimetsot, tuppinokat ja kihut. Weddellinhylkeet ja merinorsut kuuluvat myös saaren eläimistöön. Ennen paluuta Ushuaiaan käymme mahdollisesti vielä Hannah Pointissa katsomassa etelänisohylkeitä.
Olosuhteiden salliessa on mahdollista viettää yksi yö telttaleirissä kohteessa, jonne pääsemme turvallisesti rantautumaan. Yöpyminen ei vaadi erityistaitoja, mutta toiminta maissa on rajoitettua, eikä laivan mukavuuksia ole mahdollista käyttää yön aikana. Makuupussit ja teltat saadaan risteilyjärjestäjältä, mutta oma lämmin vaatetus on tarpeen. Teknisen ohjeistuksen annamme lähempänä lähtöä. Telttayöpymiseen voidaan ottaa vain rajoitettu määrä matkustajia. Maaliskuun lopulla 2023 paikkoja ei ollut enää saatavilla, mutta voit kysyä mahdollisia myöhemmin vapautuvia paikkoja asiakaspalvelustamme.
16. päivä, torstai 1.2. Saavumme varhain aamulla Ushuaian satamaan. Aamiaisen jälkeen jatkamme lentokentälle ja edelleen Buenos Airesiin, jossa majoitumme jo tuttuun Loi Suites Recoleta -hotelliin. Jäähyväispäivällisellä voimme kerrata ikimuistoisen Etelämantereen-risteilyn kokemuksia. (A, P)
17. päivä, perjantai 2.2. Meillä on vielä vapaa-aikaa ennen lounasta. Sen jälkeen kuljetus kentälle, josta paluulentomme (KLM) lähtee klo 16.25 Amsterdamin kautta (KLM) kohti Helsinkiä. (A, L)
18. päivä, lauantai 3.2. Saavumme Helsinkiin klo 17.25.
Varaa matka omalle ryhmällesi
Kun kokoat vähintään 10 hengen ryhmän, järjestämme matkan yksilöllisenä teille.
Matka omalle ryhmällesiVideot
Hinta, sisältö ja ehdot
Etelämantereen-risteily- reittilennot turistiluokassa
- lentokenttäkuljetukset matkakohteissa
- majoitus kahden hengen huoneissa/hyteissä
- puolihoito, risteilyllä täysihoito
- ohjelmassa mainitut kuljetukset ja retket pääsymaksuineen
- palvelupalkkiot ja kantajamaksut hotelleissa
- lento- ja satamaverot sekä muut viranomaismaksut
- juomarahat paikallisoppaille, kuljettajille sekä laivan henkilökunnalle ja miehistölle
- suomalainen matkanjohto
Matkan ehdot ja ohjeet
Etelämantereen-risteilyYhden hengen hyttejä ei risteilylle ole mahdollista varata. Yksin matkustavalle matkustajalle Olympia pyrkii järjestämään hyttitoverin omasta ryhmästämme. Muussa tapauksessa risteilyjärjestäjä pidättää itsellään oikeuden majoittaa samaan hyttiin jonkun muista risteilymatkustajista. Mikäli korona-rajoitusten vuoksi ei matkalla voida majoittaa kahta toisilleen tuntematonta henkilöä samaan hyttiin, matkustaja sitoutuu maksamaan lisämaksun 1h hytistä. Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Buenos Airesin ja Ushuaian hotelleihin on mahdollista varata yhden hengen huone.
Passin tulee olla voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeen. Toimita meille värillinen kopio passisi kuvasivusta matkavarauksesi yhteydessä tai viimeistään 3 kuukautta ennen matkaa. Mikäli uusit passisi ennen matkaa, toimita kopio myös uudesta passistasi viimeistään 3 kuukautta ennen matkaa. Passikopion voit lähettää suojatussa sähköpostissa osoitteeseen passi(at)olympia.fi tai Omaloman kautta. Tarkista passisi voimassaolo ja kunto jo matkaa varatessasi ja hanki tarvittaessa uusi hyvissä ajoin.
Muuta huomioitavaa: Matkustajilta edellytetään ehdottomasti hyvää terveydentilaa ja normaalia liikuntakykyä. Keskilämpötila Etelämantereen rannikkoalueilla on matkan ajankohtana noin 0˚C, mutta säätilan muutokset saattavat olla hyvin nopeita ja arvaamattomia. Matkalle ei vaadita erityisiä rokotuksia. Lähetämme lähempänä lähtöä tietopaketin risteilystä ja siihen valmistautumisesta. Noin 3 kuukautta ennen lähtöä pyydämme myös terveydentilaa yms. koskevat tiedot matkaa varten.
Matka ei sovellu liikunta- tai aistirajoitteisille (sokeus, kuurous) risteilyn erityisluonteen ja turvallisuusmääräysten vuoksi. Mikäli matkustajalla on jokin muu vamma/sairaus, joka voi vaikuttaa matkustamiseen, tulee hänen ilmoittaa siitä matkanjärjestäjälle jo ennen varauksen tekemistä. Matkanjärjestäjällä on oikeus evätä matkustajan varaus tällaisen syyn vuoksi. Ryhmän minimikoko on 15.
Matkan maksu- ja peruutusehdot julkaisemme matkan ohjelman/hinnoittelun yhteydessä.
Kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaisesti lopullinen hinta määritellään niiden valuuttakurssien ja tariffien mukaisesti, jotka ovat voimassa 6 viikkoa ennen matkan alkua.
Olympia Kaukomatkatoimisto varaa Yleisten matkapakettiehtojen kohdan 8. mukaisesti oikeuden matkapaketin hinnanmuutokseen verojen ja muiden julkisten maksujen, valuuttakurssien sekä polttoaineiden tai muiden energialähteiden hinnoista aiheutuvien kuljetuskustannusten muutosten nojalla.
Vastuullinen matkanjärjestäjä on Olympia Kaukomatkatoimisto, joka on asettanut vakuuden Suomen Kilpailu- ja Kuluttajavirastoon (KKV).
Matkoja on myynnissä rajoitettu määrä. Tässä ilmoitetut matkan tiedot ja hinta perustuvat tämän päivän tilanteeseen ja voivat muuttua. Matkan ajantasaiset tiedot, hinta ja saatavuus ovat aina saatavissa olympia.fi -verkkopalvelusta tai toimistostamme. Matkan varaushetkellä vallitseva matkan sisältö, hinta ja matkaehdot muodostuvat osaksi matkasopimusta, joten kehotamme tutustumaan niihin huolellisesti. Annamme mielellämme lisätietoja.
Matkaan sovelletaan Yleisiä Matkapakettiehtoja ja Olympian lisä- ja erityisehtoja.
Kokemuksia
Hyvä tietää Etelämantereen-risteilystä
Olympia on järjestänyt Etelämantereen-risteilyn noin joka toinen vuosi. Risteily, tai ehkä paremminkin tutkimusmatka laivalla, on paras tapa tutustua Etelämantereen syrjäisiin ja karuihin, mutta luonnonkauniisiin seutuihin. Etelämantereen olot ja elämä tulevat meille tutuiksi samalla kun laivamme toimii turvallisen kotoisena tukikohtanamme. Matkan tietopuolista antia lisäävät asiantuntijoiden luennot. Retkiä ja rantautumisia varten laivalla on tukevarakenteisia kumiveneitä. Pyrimme hyödyntämään niitä risteilyn aikana mahdollisimman paljon. Ohjelmassa mainitut maihinnousupaikat ovat ainoastaan esimerkkejä mielenkiintoisista rantautumiskohteistamme. Etelämantereen oikukkaat ja nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet sekä jäätilanne vaikuttavat lopullisten rantautumispaikkojen valintaan.
Suunnitelmat saattavat muuttua myös silloin kun jotain mielenkiintoista ja odottamatonta (esim. valashavainto yms.) ilmenee matkan aikana
Matkan ohjelma ja ns. käsikirjoitus ovat ainoastaan ohjeellisia, koska sää- ja jääolosuhteet vaikuttavat reittiimme. Periaatteena on mennä sinne, missä on jotain mielenkiintoista, mikäli olosuhteet sen sallivat. Toistaiseksi ei ole tehty kahta samanlaista matkaa.
Käytännön järjestelyistä ja matkustajien viihtyvyydestä matkan aikana huolehtivat retkikunnan johtaja ja oppaat, laivan kapteeni miehistöineen, ravintolan henkilökunta sekä tietysti Olympian oma suomalainen matkanjohtaja.
Keskilämpötila Etelämantereen rannikkoalueilla on matkan ajankohtana noin 0˚C, mutta säätilan muutokset saattavat olla hyvin nopeita ja arvaamattomia. Mitään erikoisvarusteita ei matkalle vaadita. Risteily on tutkimusmatkatyyppinen, joten arkinen retkiasu on sopiva vaihtoehto niin laivalla kuin retkilläkin. Perusperiaatteena on kerrospukeutuminen. Tällöin on helppo lisätä ja vähentää vaatetusta tarpeen mukaan. Tärkeintä on, että ulommaisin kerros on tuulen- ja vedenpitävä. On hyvä muistaa, että kylmä tuuli jäähdyttää tehokkaasti.
Lähetämme kattavan tietopaketin matkasta ja varusteista ennen matkaa
Etelämantereen-risteilyllä matkustajilta edellytetään ehdottomasti hyvää terveydentilaa ja normaalia liikuntakykyä.
Matka ei sovellu liikunta- tai aistirajoitteisille (sokeus, kuurous) risteilyn erityisluonteen ja turvallisuusmääräysten vuoksi. Mikäli matkustajalla on jokin muu vamma/sairaus, joka voi vaikuttaa matkustamiseen, tulee hänen ilmoittaa siitä matkanjärjestäjälle jo ennen varauksen tekemistä. Matkanjärjestäjällä on oikeus evätä matkustajan varaus tällaisen syyn vuoksi.
Etelämantereen-matkaan sovelletaan poikkeavia peruutusehtoja. Matkalle ilmoittautuvilta edellytetään riittävän kattavaa matkavakuutusta, joka on voimassa myös risteilyllä. Vakuutus on pakollinen ja siihen tulee sisältyä peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutusyhtiölle kirjallisesti) vakavan sairastumisen tms. varalta. Risteilyjärjestäjää varten matkustajien tulee toimittaa toimistoomme englanninkielinen todistus matkavakuutuksen kattavuudesta Etelämantereen-risteilyllä myös mahdollisissa evakuointitapauksissa. Ota vakuutus jo maksaessasi ennakkomaksun, sillä peruutusvakuutus astuu voimaan vakuutuksen ottopäivänä.
Kaikki risteilymatkat
Kaikki Etelä-Amerikan matkat