Jalohaikara-Amazon-Olympia

Hyvä tietää matkoistamme

Hyödyllistä tietoa Olympian matkoista

OLYMPIAN OPASTETUT MATKAT PIENRYHMISSÄ

Ryhmän koko
Matkoillamme ryhmän koko on pääsääntöisesti 15–25 henkilöä, joten yksilöllinen tunnelma ja toiminnan joustavuus säilyy kaikissa tilanteissa. Matkan toteuttamiseksi tarvitaan riittävä määrä osanottajia. Mainitsemme matkaohjelman yhteydessä ryhmän minimikoon, jolla matka toteutetaan.

Olympian kokenut matkanjohtaja
Hyvin tärkeä tekijä matkojemme onnistumisessa on Olympian oma matkanjohtaja. Paikalliseen kulttuuriin perehtynyt ja järjestelykykyinen matkanjohtaja on mukavan ja antoisan matkan paras tae: hän huolehtii puolestasi käytännön matkajärjestelyistä, joten voit kaikessa rauhassa nauttia matkasta ja sen kohteista. Matkanjohtajamme lähtee mukaan lähes aina jo Suomesta alkaen ja hän on ryhmän mukana koko matkan ajan.

Vaivatonta matkustamista ja mukavaa matkaseuraa
Suuri osa asiakkaistamme palaa yhä uudelleen ja uudelleen Olympian matkalle. Hyvin suunniteltu ja ammattitaidolla toteutettu matka on vaivaton, turvallinen ja helppo tapa matkustaa. Pienryhmässä näet ja koet enemmän.

Reittilennot ja palvelu lennoilla ja lentoasemilla
Käytämme matkoillamme reittilentoja, jotka sallivat enemmän vapautta suunnitella mahdollisimman mielenkiintoisia matkareittejä. Monet lentoyhtiöt edellyttävät nykyisin turistiluokan matkustajia käyttämään nettilähtöselvitystä tai lentoaseman itsepalveluautomaatteja. Tiskipalvelua tarjotaan ensisijaisesti business-luokan ja Priority-matkustajille, minkä johdosta Olympian perinteistä ryhmälähtöselvitystiskiä ei enää voida tarjota.

ENNEN MATKAA

Matkan varaaminen netin kautta
Voit varata matkamme suoraan nettisivuiltamme. Netin kautta varattaessa ennakkomaksu maksetaan varauksen yhteydessä verkkopankin kautta tai Visa/Mastercard -kortilla. Suoritettuasi maksun ja palattuasi takaisin Olympian sivuille voit tulostaa matkavahvistuksen ja loppulaskun. Lähetämme tiedot myös sähköpostiisi. Jos vahvistus ei tule sähköpostiisi, ilmoita asiasta heti toimistoomme.

Mikäli haluamasi matka on täynnä tai sillä ei ole riittävästi paikkoja vapaana, ota yhteyttä toimistoomme puhelimitse (09) 696 2770 tai sähköpostin/chatin kautta.

Matkan varaaminen puhelimitse, sähköpostilla tai chatin kautta
Matkalle voi ilmoittautua myös puhelimitse (09) 696 2770 tai sähköpostin/chatin kautta. Tällöin lähetämme laskut varauksesta sähköpostin/postin kautta; ennakkomaksu erääntyy viikon kuluttua varauksesta. Sähköpostilla toimitettavissa laskuissa on mukana maksulinkki, jonka kautta maksut on helppo suorittaa (verkkopankki tai Visa/Mastercard -kortti).

Matkan varaaminen matkatoimistosta
Jos varaat matkan omasta matkatoimistostasi, saat varausvahvistukset ja laskut suoraan Olympiasta.

Olympian OmaLoma
Varauksen yhteydessä saat sähköpostin, jossa on kirjatumisohjeet Olympia OmaLoma -palveluun. OmaLomassa voit mm. tarkastella varaustasi, varata lisäpalveluita, maksaa matkaa koskevia laskuja. Palvelun käyttö ei ole pakollista.

Varauksen tietojen tarkistus ja annettujen henkilötietojen oikeellisuus ja yhteystiedot
Pyydämme ystävällisesti aina tarkistamaan varaamasi palvelut ja henkilötiedot saamastasi laskusta ja vahvistuksesta. Jos käytät eri nimeä (etu- tai sukunimeä) kuin passissasi olevaa, mainitse siitä jo varausvaiheessa, sillä lentovarauksissa ja -lipuissa olevan nimen on ehdottomasti oltava sama ja samassa järjestyksessä kuin siinä passissa, jota käytät matkalla. Jos käytät etunimenä jotakin muuta kuin passissa ensimmäisenä olevaa, ilmoita meille myös ensimmäinen etunimi. Pyydämme myös ilmoittamaan meille sellaiset yhteystiedot (matkapuhelin ja sähköpostiosoite), joista sinut tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.

Maksusuoritukset ja Olympian erityisehdot
Matkan varauksen yhteydessä maksetaan ennakkomaksu, joka vaihtelee matkoittain (pääsääntöisesti 350–550 e/henkilö). Ennakkomaksu ilmoitetaan matkaohjelman yhteydessä. Loppumaksu erääntyy 1.7.2024 ja sen jälkeen lähtevillä matkoilla pääsääntöisesti 60 vrk ennen matkan alkua (30.6.2024 saakka lähtevillä matkoilla 35 vrk ennen matkan alkua). Mikäli maksuehdot poikkeavat tästä, siitä kerrotaan ko. matkan kohdalla. Matkojemme erityisluonteen vuoksi (esim. olosuhteet kohdemaissa ja reittilentojen käyttö) sovellamme varauksiin Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi Olympia Kaukomatkatoimiston matkaehtoja (olympia.fi/tietoa-meista/matkaehdot). Olympian matkaehdot poikkeavat joissakin kohdin Yleisistä matkapakettiehdoista; erityisehtomme on korostettu harmaalla pohjavärillä. Tutustu matkaehtoihin jo ennen varauksen tekemistä.

Matkan lopullinen hinta ja valuuttatarkistus
Matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ennen sopimuksen syntymistä. Kunkin matkan hinnoittelupäivä on mainittu matkan esittelyssä nettisivulla (olympia.fi). Matkan lopulliseen hintaan sopimuksen syntymisen jälkeenkin voivat vaikuttaa mm. julkisten maksujen, polttoaineen, verojen ja valuuttakurssien muutokset. Kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaan hinnanmuutosta laskettaessa verrataan matkan hinnoittelukurssia ja 6 viikkoa ennen matkaa voimassa olevaa valuuttakurssia. Matkan hinnasta suuren osan muodostavat pitkät lennot, joiden hinnat ovat pääosin europohjaisia; matkan hinnan muut osat perustuvat yleensä eri valuuttoihin. Joillakin laajoilla kiertomatkoillamme voi matkan hinnoittelu pohjautua useisiin eri valuuttoihin.

Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla. Kuljetusmuodon erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on oikeus korottaa ja vastaavasti alentaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, jos lentojen polttoainemaksuissa tai viranomaisten vahvistamissa lentoveroissa tapahtuu muutoksia.

Mahdollisista em. perustein aiheutuvista korotuksista tai alennuksista matkan hintaan ilmoitamme toimintaohjeissa noin 5 viikkoa ennen matkaa. Laskutamme tai hyvitämme erotuksen uudella laskulla, jonka lähetämme toimintaohjeiden yhteydessä.

Yhden hengen huone lisämaksusta
Jos haluat lisämaksullisen yhden hengen huoneen, pyydämme ilmoittamaan siitä matkavarauksen yhteydessä. Lisämaksun suuruus on mainittu kunkin matkan kohdalla tai tiedon siitä saa toimistostamme. Yleensä hotelleissa on yhden hengen käyttöön tarkoitettuja huoneita, mutta joissakin tapauksissa ne voivat olla myös kahden hengen huoneita, joihin majoitetaan vain yksi henkilö. Junamatkoilla ei ole saatavissa yhden hengen hyttejä (poikkeuksena esim. Rovos Rail). Yhden hengen huoneita on rajallisesti (1–4/matka).

Huone kolmelle hengelle
Suosittelemme kolmen hengen majoittumista samaan huoneeseen vain, jos kolmas henkilö on lapsi, sillä useimmiten majoitus on kahden hengen huoneessa, jossa on lisävuode. Kaikilla matkoillamme emme voi tarjota mahdollisuutta majoittaa kolmea henkeä samaan huoneeseen. Lisätietoja ja varaukset toimistostamme.

Alle 18-vuotiaat matkustajat
Joillakin matkoillamme on mahdollista saada lapsialennus. Alennus myönnetään yleensä vain, jos kanssasi matkustava lapsi on alle 12-vuotias ja majoittuu samaan huoneeseen kahden täyden hinnan maksavan henkilön kanssa.
Alaikäinen (alle 18-vuotias) ei voi yksin osallistua Olympian matkoille. Alaikäinen voi matkustaa yhdessä laillisen huoltajansa tai laillisen huoltajan kirjallisesti valtuuttaman muun oikeustoimikelpoisen ja luotettavan aikuisen (yli 18-v.) kanssa. Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman huoltajaa, on hänen matkaa varatessaan esitettävä huoltajansa allekirjoittama kirjallinen suostumus. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla. Ota matkasuunnitelmia tehdessäsi huomioon, että pitkät kiertomatkat voivat olla lapsille haasteellisia. Mikäli matkustat alle 18-vuotiaan henkilön kanssa, mainitse asiasta jo varauksen yhteydessä, jotta voimme tarkistaa mahdolliset maahantulomääräykset tapauskohtaisesti. Jotkut kohdemaat saattavat vaatia kaikilta alle 18-vuotiailta matkustajilta vähintään väestörekisteriotteen tai muita asiakirjoja silloinkin, kun hän matkustaa laillisen huoltajan kanssa.

Matkojen toteutuminen
Olympian matkat toteutetaan pienryhminä (15-25 matkustajaa), joihin matkanjärjestäjä kerää ryhmän. Matkojen toteutuminen edellyttää vähimmäisosallistujamäärää (tyypillisesti 15 matkustajaa, voi vaihdella), joka ilmoitetaan matkan tiedoissa. Olympia on varannut oikeuden peruuttaa matkan, jos vähimmäisosallistujamäärä ei täyty. Tästä ilmoitetaan viimeistään 21 vrk ennen matkan alkua.

Olympia toteuttaa matkoja vain, kun se oman arviomme ja viranomaismääräysten mukaan on sallittua ja turvallista. Olympia voi joutua peruuttamaan matkan tilanteessa, jossa matkan toteuttaminen osoittautuu ylivoimaiseksi esim. poikkeuksellisten olojen tai viranomaismääräysten vuoksi. Tästä ilmoitetaan viipymättä tilanteen ilmetessä. Olympian peruuttaessa matkan voi matkustaja siirtää Olympian hallussa olevat suorituksensa muulle Olympian matkalle (uusi varaus) tai saada täyden takaisinmaksun 14 vrk:n kuluessa peruutuksesta.

Toimintaohjeet, hotellitiedot ja lentoliput
Noin 5 viikkoa ennen matkaa lähetämme sähköpostitse toimintaohjeet, joissa on hyödyllistä ja ajantasaista tietoa mm. viisuminhankinnasta, rokotuksista, matkavaluutasta ja matkavarusteista sekä hotelliesi tiedot. Reittilennoissa tapahtuu silloin tällöin aikataulumuutoksia, joten viimeiset tiedot saat lentolipustasi, jonka lähetämme noin viikkoa ennen matkaa sähköpostiisi. Joillakin matkoilla lippu voi tulla sähköpostiisi jo aikaisemmin.

Lentoliput ja nimitietojen oikeellisuus
Lentoliput toimitetaan sähköpostitse noin viikkoa ennen lähtöä niihin sähköpostiosoitteisiin, jotka olet ilmoittanut varauksellesi. Mikäli varauksen kaikille matkustajille on vain yksi sähköpostiosoite (matkan tilaaja), tulevat kaikkien samalla varauksella olevien lentoliput samaan sähköpostiin. Huomaa, että lentolipussa tulee nimen olla kirjoitettu täsmälleen samalla tavalla ja samassa järjestyksessä kuin passissa. On erittäin tärkeää, että annat jo matkavaraukseen nimitiedot oikeassa muodossa niin itsesi kuin matkakumppaneidesi osalta. Lentosi tiedot ja aikataulut näkyvät lentolipussasi.

Rahat, arvoesineet, matkapuhelimet ja nettiyhteydet
Kalleimmat arvoesineet ja korut kannattaa jättää kotiin. Passi ja rahat, joita ei välttämättä tarvitse, on varminta säilyttää hotellin tallelokerossa. Jos haluat käyttää matkapuhelinta, tablettia tms. matkalla niin suosittelemme tarkistamaan niiden toimivuuden ja käytöstä aiheutuvat kulut omalta operaattoriltasi. Kaikkialla nettiyhteydet eivät aina syystä tai toisesta toimi kunnolla. Monissa hotelleissa on wifi, mutta se saattaa olla maksullinen. Tuoreimmat tiedot näistä löydät hotellien nettisivuilta.

Passi ja viisumit

Kaikilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi. (EU-alueen sisäisillä matkoilla EU-kansalaisille riittää myös poliisin myöntämä virallinen henkilökortti.) Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava oma henkilökohtainen passi. Useimmat maat edellyttävät, että passi on koneellisesti luettava ja että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Jos matkustat väliaikaisella tai käsin tehdyllä passilla, ota yhteys toimistoomme ennen matkan varaamista. Pyydämme varmistamaan passin voimassaolon ja kunnon jo matkaa varatessasi. Toimita meille värillinen kopio passisi kuvasivusta matkavarauksesi yhteydessä tai viimeistään 3 kuukautta ennen matkaa. Mikäli uusit passisi ennen matkaa, toimita kopio myös uudesta passistasi viimeistään 3 kuukautta ennen matkaa. Passikopion voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen passi(at)olympia.fi tai Omaloman kautta. Passin kuvasivun täytyy olla täysin kiinni passin selkämyksessä ja passin muutenkin ehjä. Sekä lähetystöt että rajaviranomaiset tarkistavat passin kunnon ja saattavat evätä viisumin tai jopa koko matkan rikkinäisen passin vuoksi. Passissa on myös oltava jäljellä riittävästi tyhjiä sivuja mahdollisia viisumeita ja leimoja varten. Elleivät nämä ehdot toteudu, on syytä hankkia uusi passi hyvissä ajoin ennen matkaa. Passin tietoja tarvitaan esim. lentovarauksiin ja maahantuloviranomaisille annettavia ennakkotietoja varten.

Jos suomalaiset tarvitsevat matkalla viisumin on siitä maininta matkaohjelman kohdalla, samoin mahdollinen passin minimivoimassaoloaika ym. tiedot on mainittu matkan tiedoissa. Olympia tai Olympian valtuuttama yhteistyökumppani hoitaa Suomen kansalaisten tarvitsemien viisumien hankkimiseen liittyvät käytännön toimet ja nämä viisumit kuuluvat matkan hintaan, ellei matkan tiedoissa toisin mainita. Mikäli kohdemaan viisumisääntöjen mukaan matkustajan on hankittava viisumi henkilökohtaisesti, Olympia lähettää ohjeet viisumin hankkimisesta hyvissä ajoin ennen matkaa, viimeistään toimintaohjeiden yhteydessä. Olethan yhteydessä toimistoomme, mikäli tarvitset apua maahantuloasiakirjojen kanssa. Mikäli käytät diplomaatti- tai virkapassia tai et matkusta Suomen passilla, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkalle ilmoittautuessasi, koska viisumimääräykset sekä viisumin hankintaan tarvittava aika ja hinta saattavat tällöin olla erilaiset. Viisumi- ja passisääntöihin voi myös tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla, joten pidätämme oikeuden muutoksiin. Matkanjärjestäjä ei voi vaikuttaa viranomaismääräyksiin eikä ole vastuussa niiden mahdollisista muutoksista.

Huomaa myös, että joidenkin maiden viisumien hankinnan vuoksi passi jää toimistoomme ja palautetaan vasta ennen matkan alkua. Ellet voi luovuttaa passiasi viisuminhankintaa varten ohjeissamme mainittuna aikana, ota viipymättä yhteyttä toimistoomme. Joissakin tapauksissa voimme hankkia viisumin eri aikataululla, mutta tällöin laskutamme lisäkulut, jotka aiheutuvat viisumin hankkimisesta erikseen tai pikatoimituksena. On aina hyvä ottaa matkalle mukaan muutama valokopio passin kuva-aukeamasta.

Matkaa varten annettuja henkilötietoja siirretään matkan suorittamisen ja varaamisen kannalta oleellisille yhteistyökumppaneille ja viranomaisille sekä EU/ETA-maihin että niiden ulkopuolisille alueille. Tietojen käsittelyssä sovelletaan EU:n tietosuojalain periaatteita.

Rokotukset, testit ja terveyssuosituksia
Matkailijan perusrokotukset ovat jäykkäkouristus- ja kurkkumätärokotukset ja tarvittaessa MPR- ja poliorokotus. Myös A/B-hepatiittirokotusta maksatulehdusta vastaan suositellaan, kun liikutaan alueella, jossa hygienian taso on alhaisempi kuin Pohjois-Euroopassa. Huomaa, ettei kaikkia rokotuksia voi ottaa samalla kertaa, ja että rokotukset tulee ottaa riittävän aikaisin, jotta vasta-aineet ehtivät alkaa vaikuttaa. Jos matkalle on edellä mainittujen lisäksi pakollisia tai suositeltavia rokotuksia tai esim. suositus malarianestolääkityksestä, on siitä maininta matkan tiedoissa. Tarkempia lisätietoja rokotuksista saat terveyskeskuksista ja rokotusasemilta sekä esim. netistä: www.thl.fi (Aiheet: Infektiotaudit/Matkailijan terveysopas).

Varmista, että sinulla on riittävästi tarvittavia lääkkeitä koko matkan ajaksi ottaen huomioon myös mahdolliset lentojen viivästymiset. Lääkkeet ja reseptit suositellaan pakattavaksi alkuperäispakkauksissaan käsimatkatavaroihin. Veritulppariskin pienentämiseksi suosittelemme käyttämään lennoilla tukisukkia (lentosukat). Huomioithan, että hotelleissa saattaa olla kokolattiamatot ja höyhentyynyt. 

Yksi yleisimmistä matkailijan terveysongelmista kaukomailla on turistiripuli, jota voi yrittää välttää syömällä hyvin kypsennettyjä ruokia ja juomalla vain pullotettuja tai kuumia juomia sekä pesemällä kädet huolellisesti aina wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsihygieniaa voi hoitaa kätevästi myös desinfiointigeelillä. Suosittelemme varaamaan mukaan myös turistiripulia ehkäisevää lääkettä, jota saa apteekista ilman reseptiä – ja kysymään lääkäriltä lisätietoja tai muita vaihtoehtoja.

Tärkeää tietoa kiertomatkojen luonteesta

Kiertomatkoillamme on paljon ohjelmaa ja osaan käyntikohteista on mahdollista tutustua ainoastaan jalkaisin. Kävelyosuuksilla on varauduttava epätasaisiin ja/tai kalteviin pintoihin, portaisiin ja korkeuseroihin sekä joissain paikoissa ruuhkiin tai tungokseen. Matkoihin sisältyy väistämättä pitkiäkin istumisia lento-, bussi-, juna- tai lauttamatkoilla. Kaukomatkoihin liittyy aikaerorasitusta.

Kiertomatkalle osallistuminen ja matkan turvallinen toteutuminen edellyttää pääsääntöisesti esteetöntä liikuntakykyä ja vakaata fyysistä ja henkistä terveyttä sekä normaalia yleiskuntoa. Pyydämme ilmoittamaan jo ennen matkan varaamista, mikäli sinulla on liikunta¬rajoitteita tai sellainen sairaus/vamma, joka saattaa vaikeuttaa matkaa tai aiheuttaa riskin matkasi turvalliselle toteutumiselle. (Katso myös Olympian matkaehdot, kohta 1.)

Vakavasta kehitys-, näkö- tai kuulovammasta, sydän-, tuki- ja liikuntaelinten sekä hengitysteiden sairauksista tai muista syistä heikentyneessä terveydentilassa olevien tulee matkakohtaisesti arvioida kiertomatkalle osallistumisen edellytyksiä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja neuvotella asiasta Olympia Kaukomatkatoimiston kanssa ennen matkan varaamista. Erityisen tärkeää tämä on, kun suunnittelet matkaa maahan, jossa on korkea ilmanala tai kuuma ilma. Käsittelemme matkustajiemme tietoja ehdottoman luottamuksellisesti. Dementiasta tai vakavasta muistisairaudesta kärsivä ei turvallisuussyistä voi osallistua kiertomatkalle ilman henkilökohtaista avustajaa.

Olympia aktiivimatkat-tuotemerkillä markkinoidut liikunnalliset kiertomatkat koostuvat merkittävältä osalta patikoinnista, vaelluksesta tai pyöräilystä. Näille matkoille osallistuessasi sinun tulee edellä mainittujen ohjeiden ja ehtojen lisäksi erityisen huolellisesti tutustua matkan kuvaukseen ja fyysiseen vaativuustasoon, jotta matkalle osallistuminen ei aiheuta sinulle terveysriskiä.

Sääolot

Matkakohteiden viitteellisiä säätietoja on toimintaohjeissa ja esim. netissä seuraavilla sääsivuilla:
www.foreca.fi 
www.cnn.com/weather
www.weatherbase.com
www.worldweather.org 

Matkatavarat ja turvallisuus

Sekä käsimatkatavaran että ilmaiseksi kuljetettavan matkatavaran määrä vaihtelee eri lentoyhtiöillä ja -reiteillä. Matkasi toimintaohjeessa kerrotaan maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä. Tarkemmat ohjeet matkatavaroiden sallituista painoista ja mitoista löydät lentoyhtiön verkkopalvelusta tai voit kysyä toimistostamme. Yleisesti Suosittelemme kovaa matkalaukkua; poikkeuksena tietyt safarimatkat, joilla saa käyttää vain pehmeitä matkakasseja.

Matkustamoon saa viedä yhden käsimatkatavaran. Nesteiden kuljetusta käsimatkatavaroissa rajoittaa EY-asetus. Nesteitä voi olla yhteensä 1 litra; yksittäisen pakkauksen enimmäiskoko on 100 ml. Nesteet tulee olla pakattuina läpinäkyvään ja uudelleensuljettavaan pussiin. Lentoyhtiöiden turvallisuusmääräysten vuoksi kaikki irralliset akut ja varavirtalähteet (mm. kameroiden/puhelimien/tietokoneiden) tulee pakata käsimatkatavaroihin. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet www.finavia.fi.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä (www.um.fi) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (www.thl.fi). Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla ennen matkan varaamista.

Erityisateriapyynnöt lennoille ja matkakohteisiin
Erityisateriapyynnöt otetaan huomioon vain toiveina; emme voi taata niitä lennoille tai muille matkaan sisältyville aterioille.

Jos tarvitset lennolle terveydellisistä, uskonnollisista tai eettisistä syistä erityisaterian (esim. kasvisruoka, laktoositon, gluteeniton), pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkavarausta tehdessäsi tai viimeistään kaksi viikkoa ennen matkaa. Välitämme toiveesi lentoyhtiölle. Mikäli sinulla on jokin lääkitys ruoka-aineallergiaan, suosittelemme ehdottomasti sen mukaan ottamista.

Istumapaikkatoivomukset lennoille ja liikkuminen kentillä
Matkustajien istumapaikoista päättää aina viime kädessä lentoyhtiö. Turistiluokan matkustajat voivat valita istumapaikat maksutta nettilähtöselvityksen avautuessa (tavallisesti 24-36h ennen lennon lähtöä) tai lentoaseman lähtöselvityksessä. Joillakin lentoyhtiöillä on mahdollista ostaa etukäteen lisämaksusta tietty istumapaikka tai esim. käytävä-/exit-paikka tai paikka economy comfort -luokassa. Käytännöt ja hinnat vaihtelevat paikkavarausten osalta lentoyhtiöittäin ja muuttuvat usein, joten tarkista lentoyhtiön verkkopalvelusta tai kysy tarvittaessa lisätietoja toimistostamme. Monille matkoille on myös mahdollista korottaa lentopaikat business-luokkaan; lisätietoja hinnoista ja ehdoista voit kysyä toimistostamme.

Lentoasemilla kävelymatkat ovat usein pitkiä. Lisäksi turva- ja passintarkastus hidastavat siirtymistä. Ilmoita toimistoomme viimeistään 5 päivää ennen lähtöä, mikäli et pysty kävelemään ripeästi pitkiä matkoja, niin voimme tarvittaessa tilata pyörätuolin tai muun kuljetuksen lentokentillä. Näiden saatavuus vaihtelee eri lentokentillä, joten emme voi etukäteen taata kuljetusta.

Matkavakuutus ja peruutusvakuutus
Matkamme eivät sisällä peruutusturvamaksua tai matkavakuutusta. Kehotamme ottamaan jo matkan varausvaiheessa riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy suoja matkasairauden, tapaturman tai kotiuttamisen osalta sekä mm. peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Huolehdi myös matkatavaroidesi riittävästä vakuutussuojasta. Tarkemmat ohjeet saat omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Lisäksi kehotamme tarkistamaan vakuutuksesi peruutusturvaehtokohdan sekä mahdollisen korvausmäärärajoituksen ko. tilanteessa, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus. Joissakin vakuutuksissa korvausmäärä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan omavastuuosuuden laajentuminen (esim. peruutuskulut 25 % vakuutusyhtiön vastuulla ja 75 % vakuutetun omalla vastuulla).

Matkavakuutus korvaa yleensä vain matkan aikana sattuneen äkillisen sairastumisen tai matkalla tapahtuneen loukkaantumisen aiheuttamat hoitokulut sekä ehtojen mukaiset kotiinkuljetuskustannukset. Ennen matkaa todetun kroonisen sairauden osalta korvataan yleensä vain äkillisen ja odottamattoman pahentumisen aiheuttama ensiapuluontoinen hoito eikä lainkaan kotiinkuljetuskustannuksia. Vakuutus ei myöskään korvaa kustannuksia sellaisen sairauden osalta, jonka tutkimukset tai hoito ovat kesken kotimaassa matkalle lähdettäessä.

Korkean ilmanalan maissa tyypillinen vuoristotauti on joissain matkavakuutuksissa lisämaksullinen korvauslaji, kuten erityisaktiviteetit (esim. kuumailmapallolento), joten kehotamme tarkistamaan matkavakuutuksesi kattavuuden omalta vakuutusyhtiöltäsi aina matkakohtaisesti.

Majoittuminen Helsinki-Vantaan kentällä ennen tai jälkeen matkan
Olympian asiakkaana saat -15% alennuksen päivän hinnasta majoittuessasi tasokkaassa Clarion Hotel Aviapoliksessa.
Varauksen teet helpoiten www.nordicchoisehotels.fi sivulta, lähetämme alennukseen oikeuttavan koodin toimintaohjeiden yhteydessä tai voit kysyä sen asikaspalvelustamme etukäteen. Valitse hotellin hintasivulta ”Olympia Travel”. Etuhinta sisältää majoituksen ja aamiaisen lisäksi joustavan muutos- ja peruutusoikeuden sekä maksun vasta hotelliin saavuttaessa. Clarion Hotel Aviapolis sijaitsee lähellä Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja siitä on nopea 2 min junayhteys suoraan lentoasemalle. HUOM. Alennuskoodi on voimassa vain Clarion Hotel Aviapoliksessa

LENTOKENTÄLLÄ

Pysäköinti lentoasemalla

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita pysäköintialueita sekä paikoitustaloissa että ulkoalueella. Olympian matkustajilla on mahdollisuus erikoishintaiseen paikoitukseen, kun se on ostettu etukäteen. Lisätietoja Olympia.fi etusivulta ja etukäteisvaraukset www.finavia.fi/pysakointi.

Bussi- ja junayhteydet lentoasemalle
Helsinki-Vantaan lentoasemalle on hyvät bussiyhteydet Helsingistä ja muista kaupungeista. Lentoasemalle pääsee myös Kehärataa liikennöivillä I- ja P-junilla. Lisätietoja ja aikatauluja netistä (www.expressbus.fi, www.helsinki-vantaa.fi, www.hsl.fi, www.vr.fi)

Matkanjohtajan tapaaminen lentoasemalla 
Pyydämme aina tulemaan toimintaohjeissa ilmoitettuun kokoontumispaikkaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla, tapaat siellä matkanjohtajasi.

Kotimaanlennot
Kaikki matkamme alkavat Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Koska matkoillamme käytetään reittilentoja ja niiden aikatauluihin saattaa tulla muutoksia, suosittelemme varaamaan erilliset kotimaanlennot mahdollisimman joustavilla muutos- ja peruutusehdoilla sekä riittävällä vaihtoajalla Helsinki-Vantaan kentällä. Suosittelemme varaamaan vähintään 3–4 tunnin vaihtoajan tai yöpymään lentojen välissä. Erillisillä lentolipuilla tehtävä koneenvaihto tapahtuu matkustajan omalla riskillä eli lentoyhtiö ei korvaa mahdollista myöhästymistä.

Kun sekä kotimaan lentosi että kansainvälinen jatkolento ovat Finnairin lentoja, voidaan matkatavarasi joissain tapauksissa reitittää suoraan ensimmäiseen matkakohteeseen jatkolennolle. Muussa tapauksessa sinun tulee varautua noutamaan matkavarasi kotimaanlennolta, siirtymään lähtöhalliin ja tekemään Helsingin lentoasemalla uusi lähtöselvitys itsellesi ja matkatavaroillesi jatkolentoa varten. Tällöin joudut kulkemaan Helsingissä turvatarkastuksen läpi uudelleen. Prosessi vaatii aikaa vähintään tunnista kahteen ja siihen vaikuttaa mm. kuinka nopeasti saat matkatavarasi kotimaanlennolta ja onko kyseinen lento ajallaan Helsingissä.

Kanta-asiakasjärjestelmien pisteidenkeruu (esim. FinnairAvios ja vast)
Jos sinulla on matkalla käytettävän lentoyhtiöallianssin pisteidenkeruukortti, ilmoita kortin numero jo matkaa varatessasi. Ota kortti mukaan matkalle ja esitä se lähtöselvityksissä. Säilytä huolellisesti lentolippusi mahdollista lisäselvitystä varten. Jos edellytykset pisteiden myöntämiselle täyttyvät, saat käytetyistä lennoista lentopisteitä tilillesi matkan jälkeen. Lennoista saatava pistemäärä vaihtelee lentoyhtiöittäin ja varausluokittain. Joistakin lennoista ei saa pisteitä lainkaan. Lentoyhtiö määrittelee ja kirjaa pisteet matkustajan tilille. Olympia ei voi vaikuttaa pistekertymiin eikä kirjata pisteitä.

Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmien pisteillä tehtäviä korotuksia emme voi hoitaa asiakkaan puolesta, joten näiden osalta pyydämme ottamaan ensin yhteyttä ko. lentoyhtiöön. Pistekorotukset vaativat yleensä, että turistiluokan lentolippu on kirjoitettu. 

MATKALLA

Olympian matkanjohtaja ja paikallisoppaat – helppoa ja turvallista matkustamista

Panostamme matkanjohtajiemme koulutukseen ja kohdetuntemukseen. Perillä kohteissa matkanjohtajamme lisäksi sinua palvelee myös paikallisopas. Näin saat mahdollisimman oikean ja monipuolisen kuvan matkakohteistamme.

Mikäli matkanjohtajamme äkillisesti sairastuu tai muuten estyy tekemästä työtään, pidätämme oikeuden käyttää englanninkielistä matkanjohtajaa, kunnes saamme tilalle suomenkielisen. Pidätämme oikeuden pakottavassa tilanteessa vaihtaa myös matkaohjelmassa etukäteen nimetty matkanjohtaja tai erityisasiantuntija toiseen pätevään henkilöön. Matkanjohtajan vaihto toiseen ei oikeuta hinnanalennukseen, vahingonkorvaukseen tai kuluttomaan peruutukseen.

Juomarahat
Matkojemme hintaan sisältyvät juomarahat paikallisoppaille ja bussinkuljettajille. Olympian matkanjohtaja hoitaa nämä maksut puolestasi matkaohjelmaan kuuluvien palveluiden osalta.

Hotellit ja niiden luokitukset
Hyvällä majoituksella on suuri merkitys matkan mukavuutta ja turvallisuutta ajatellen. Myös hotellin sijainti on tärkeä. Pyrimme käyttämään kiertomatkoillamme pääsääntöisesti tasokkaita, luokitukseltaan 4–5 tähden hotelleja. Jos sellaisia ei ole tarjolla, käytämme parasta saatavilla olevaa tai muuten matkan luonteeseen ja kokonaisuuteen sopivaa hotellitasoa. Mikäli hotellilla on virallinen paikallinen tähtiluokitus, mainitsemme sen vertailun helpottamiseksi hotellin nimen perässä. Paikalliset tähtiluokitukset eivät ole yhteismitallisia maailman eri kolkissa ja antavat usein liian hyvän kuvan hotellista. Kaikki matkaohjelmissa mainitut hotellitähditykset perustuvat paikallisiin luokituksiin. Matkaohjelmissa kuvaamme tavanomaisten hotellien tasoa myös sanallisesti viisiportaisella asteikolla (vaatimaton – keskitaso – hyvä keskitaso – ensimmäinen luokka – loistoluokka) antaaksemme mahdollisimman realistisen kuvan hotellitasosta. Erikoismajoituksiin (esim. viidakkolodget, teltat, jurtat, aktiivimatkojen majatalot tms.) tämä asteikko ei kuitenkaan sovellu.

Ilmastointi ja lämmitys
Hotellit noudattavat paikallista käytäntöä ilmastoinnissa ja lämmityksessä. Tästä johtuen ilmastointi saattaa joissakin hotelleissa toimia vain kuumimpaan vuodenaikaan ja lämmitys vastaavasti vain viileimpään vuodenaikaan.

Huoneiden luovutus
Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet saadaan käyttöön tulopäivänä klo 15.00 alkaen ja luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Mikäli lähtö hotellista tapahtuu vasta illalla, pyritään muutama huone jättämään yhteiseen peseytymis- ym. käyttöön, mutta tätä ei aina voida taata. Aikaisten kohteeseen saapumisten yhteydessä matkaohjelmassa on mainittu, mikäli huoneet ovat käytössä jo ennen virallista sisäänkirjautumisaikaa. Useimmat hotellit edellyttävät voimassa olevan kansainvälisen luottokortin esittämistä sisään kirjoittautumisen yhteydessä mahdollisten lisäpalveluiden maksujen takaamiseksi. Tupakointi on sallittu vain erikseen siihen varatuilla alueilla eikä kaikissa hotelleissa lainkaan.

Ruokailut
Matkan hintaan sisältyvät matkaohjelmassa mainitut ateriat (yleensä ilman ruokajuomia). Kaikkiin matkoihimme sisältyy vähintään aamiainen päivittäin, jos se aikataulullisesti suinkin on mahdollista. Päiväohjelmissa käyttämämme lyhenteet ovat: A=aamiainen, L=lounas, RA=retkiateria/retkiaamiainen, RL=retkilounas, RE=retkieväät, P=päivällinen, RP=retkipäivällinen, TH=täysihoito ja AI=all inclusive.
Emme voi taata erityisaterioita erityisruokavaliota noudattaville.

Lisäretket
Lisämatkoilla ja -retkillä tarvitaan riittävä määrä (yleensä 10) osanottajia, jotta ne voidaan toteuttaa. Joissakin tapauksissa vaihtoehtona on osallistua ns. kansainväliselle retkelle, jolloin opastus on vieraalla kielellä, useimmiten englanniksi. Jos lisäretkelle edellytetään ilmoittautumista etukäteen, siitä kerrotaan matkaohjelmassa. Matkojen vapaapäivinä matkanjohtaja antaa vinkkejä mahdollisista lisäretkistä ja auttaa niiden hankinnassa.

Mahdolliset ongelmatilanteet tai puutteet matkan aikana
Olympia Kaukomatkatoimistolle sinun matkasi turvallinen onnistuminen ja kaikinpuolinen sujuvuus on erittäin tärkeää. Matkanjohtajamme tekee matkan aikana kaiken voitavansa myös mahdollisissa poikkeus- tai palveluhäiriötilanteissa. Jotta ongelmat eivät pilaa sinun tai muiden matkaa, kerro niistä rohkeasti matkanjohtajallemme välittömästi niiden ilmettyä. Matkanjohtajamme käsittelevät asioita luottamuksellisesti. Virheisiin tai puutteisiin, joista ei ole matkan aikana viipymättä raportoitu matkanjohtajalle, ei voi vedota matkan jälkeen.

Olympian matkaehdot
Matkaehtomme perustuvat lakiin matkapalveluyhdistelmistä, jota kutsutaan myös matkapakettilaiksi sekä Yleisiin Matkapakettiehtoihin ja Olympian lisä- ja erityisehtoihin. Tutustu matkaehtoihin linkistä Olympian matkaehdot.

MATKAN JÄLKEEN

Palautteesi on meille tärkeä!
Otamme mielellämme vastaan palautetta, jotta voimme kehittää matkoistamme vieläkin parempia.

Lähetämme matkoistamme matkan jälkeen sähköpostilla linkin kyselyyn, jonka kautta toivomme sinun antavan palautetta matkasta. Voit aina antaa palautetta myös verkkosivujemme kautta tai puhelimitse (09) 696 2770.